Ćwiczenia rozluźniające przy skurczach miesiączkowych

Powszechnie uważa się, że jakikolwiek ruch podczas miesiączki nie jest wskazany, ponieważ może spowodować nasilenie się bolesnych skurczów w dole brzucha. Nie jest to myślenie niepoprawne, gdyż odpoczynek polegający na ograniczeniu ruchu do minimum – długie wylegiwanie w łóżku z zastosowaniem jednej z metod ogrzewających czy ciepła kąpiel – działa relaksująco i łagodzi dolegliwości menstruacyjne. Istnieje jednak seria specjalnych ćwiczeń, które poprawiają samopoczucie i pozwalają zapomnieć o bólu.

 

ĆWICZENIA ROZLUŹNIAJĄCE STOSOWANE PODCZAS OKRESU

Niewyszukana aktywność fizyczna podczas okresu może przynieść same pozytywne efekty. Głównym warunkiem do osiągnięcia sukcesu podczas ćwiczeń, jest właśnie ich niewyszukanie, a to oznacza, że każda kobieta decydująca się na taką formę walki z bolesnymi skurczami brzucha powinna zadbać o to, żeby ćwiczenia były jak najprostsze i jak najmniej męczące.

Doskonałym przykładem takich ćwiczeń będzie łagodny jogging, który nie wymaga żadnego większego przygotowana, gdyż do biegania wystarczy tylko odpowiednia motywacja, a taką jest na pewno pozbycie się bolesnych skurczów. Kilkuminutowy jogging na świeżym powietrzu może poprawić samopoczucie, a wprawione w swobodny ruch mięśnie pozwolą zapomnieć o uciążliwych skurczach brzucha.

Dla osób, które preferują kontakt z wodą idealnym rozwiązaniem będzie spędzenie krótkiego, ale owocnego czasu na basenie. Działanie wody jest naprawdę zbawienne, gdyż wystarczy kilka minut spęczonych w wodzie, aby osiągnąć bezcenne uczucie ukojenia. Ciało zamoczone w wodzie za sprawą jej lekkiego ruchu zapomina o bólu, a przyspieszone krążenie krwi jest jak nagły zastrzyk energii.

Ćwiczenia w basenie pomagają zarówno na skurcze występujące podczas menstruacji, jak i na pojawiające się podczas ciąży bóle przypominające miesiączkowe.

Szybkim sposobem łagodzenia skurczów brzucha są także ćwiczenia siłowe, które wymagają większego wysiłku niż np. swobodne unoszenie się na wodzie. Do takich ćwiczeń można zaliczyć z pewnością klasyczne brzuszki, których jednak nie powinna cechować przesadna intensywność czy szybkość, lecz staranność i ostrożność. Innym ćwiczeniem są nożyce poziome, które są skuteczne i przede wszystkim bezpieczne. Takie ćwiczenia działają rozkurczowo na mięśnie brzucha, mięśnie ud, a także zapewniają doskonałe samopoczucie i niwelują częste podczas okresu huśtawki nastrojów.

Świetnym rozwiązaniem dla kobiet są również specjalne ćwiczenia rozluźniające oparte na pozycjach jogi. Jako przykład niech posłuży pozycja góry (parvatasana), która polega na przyłożeniu do ściany wałka i przybraniu pozycji siedzącej tak, aby plecy dotykały ściany. Następnie należy kolejno: skrzyżować nogi, spleść place dłoni i przekręcić, wyprostować łokcie i unieść ręce nad głowę wydłużając przy tym boki tułowia. W takiej pozycji należy pozostać przez 30 sekund, a następnie zmienić układ palców i ponowić ćwiczenie. Podczas tego ćwiczenia narządy wewnętrzne brzucha będą się przesuwać w okolice kręgosłupa, co spowoduje rozkoszne uczucie przestrzeni wewnętrznej u ćwiczącej osoby.